logo

17 жовтня – Міжнародний день боротьби з бідністю

17 жовтня відзначається Міжнародний день боротьби з бідністю (Міжнародний день боротьби за ліквідацію злиднів), який був запроваджений за ініціативою неурядових організацій у 1992 року Генеральною Асамблеєю ООН.

Забезпечення права на захист від бідності також є одним із головних напрямів Європейської соціальної хартії (переглянутої), що ратифікована Верховною Радою України у 2006 році.

У міжнародній практиці бідність – це неможливість унаслідок нестачі коштів підтримувати спосіб життя, притаманний конкретному суспільству в конкретний період часу.

16 березня 2016 р. Кабінетом Міністрів України затверджено Стратегію подолання бідності.

За даними того ж Кабінету Міністрів України близько 28 відсотків українців в 2015 р. проживали за межею бідності.

Бідність можна розглядати як абсолютну величину, тобто як величину доходу особи, так і відносну величину – співвідношення із купівельною спроможністю населення. Як абсолютну величину бідність в Україні можна розглядати як співвідношення до прожиткового мінімуму.

Прожитковий мінімум це соціальний стандарт, який є вартісною величиною достатнього для забезпечення нормального функціонування організму людини, збереження його здоров’я набору продуктів харчування (далі – набір продуктів харчування), а також мінімального набору непродовольчих товарів (далі – набір непродовольчих товарів) та мінімального набору послуг (далі – набір послуг), необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості.

В Україні запроваджено ще один соціальний стандарт, який не передбачений ні Конституцією ні чинним законодавством. Це рівень забезпечення прожиткового мінімуму. Проектом бюджету на 2018 р. передбачено, що розмір державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям у 2018 році не може бути більше 75 відсотків рівня забезпечення прожиткового мінімуму для сім’ї. Тобто держава гарантує лише 75 відсотків від прожиткового мінімуму.

За даними Федерації профспілок України мінімальна заробітна плата, як мінімальна державна соціальна гарантія, становить 3200 грн, або $4 на день, тоді як ООН визначила межею бідності дохід в $5 на день. Це ставить на межу виживання близько 4 млн найменш оплачуваних категорій працівників.

Стосовно відносної величини, то можна констатувати, що проектом Закону «Про державний бюджет України на 2018 рік» пропонується встановити у 2018 році прожитковий мінімум працездатних осіб: з 1 січня 2018 року — 1762 гривні. Тобто мінімальний посадовий оклад (тарифна ставка) становитиме 1762 гривні.

Натомість мінімальну заробітну плату пропонується встановити у місячному розмірі з 1 січня — 3723 гривні.

Відповідно до Єдиної тарифної сітки тарифна ставка працівника дванадцятого тарифного розряду становитиме 3735 гривень, тобто лише на 12 гривень вище, ніж розмір мінімальної заробітної плати. Звідси випливає, що працівники від першого тарифного розряду до дванадцятого тарифного розряду отримуватимуть заробітну плату в розмірі мінімальної заробітної плати.

Тобто працівники від першого по дванадцятий тарифний розряд отримуватимуть заробітну плату на рівні мінімальної, що також характеризує стан доходів громадян.

Для довідки. За даними Міністерства соціальної політики України фактичний розмір прожиткового мінімуму у цінах серпня 2017 року у розрахунку на місяць на одну особу становив 2 954 грн (з урахуванням суми податку на доходи фізичних осіб та військового збору – 3 389 грн).

Таким чином, офіційний розмір прожиткового мінімуму в середньому на одну особу, встановлений на липень 2017 року статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік», занижено порівняно з фактичним розміром прожиткового мінімуму на одну особу на 1 330 грн або на 82 %, а для працездатної особи на 2 114 грн або на 126 %.

В укладеній Генеральній угоді про регулювання основних принципів і норм реалізації соціально-економічної політики і трудових відносин в Україні, яка укладена між всеукраїнськими об’єднаннями організацій роботодавців, всеукраїнськими об’єднаннями професійних спілок та Кабінетом Міністрів України фактично не передбачено заходів стосовно шляхів подолання бідності в Україні за винятком зобов’язання Кабінету міністрів схвалити стратегію подолання бідності.

Володимир Бурак,

доцент кафедри соціального права,

юрисконсульт Первинної профспілкової організації працівників,

експерт Українського центру соціально-правових досліджень