logo

Франція: Національний страйк у державному секторі

9 травня 2010 року працівники державного сектору Франції, в тому числі профспілки освіти, провели національний страйк, протестуючи проти законопроекту «Про реформи в громадському обслуговуванні».

Пропоновані реформи призведуть до скорочення робочих місць і позначаться на якості послуг для громадян. В протестних акціях по всій Франції взяли участь приблизно чверть мільйона працівників, зокрема, із тих сфер, яких безпосередньо торкнуться реформи.

Показово, що реформи запроваджуються саме тоді, коли багато людей вимагають збільшити інвестиції в громадські послуги і, наприклад, не закривати деякі школи та лікарні.

Європейський комітет профспілок освіти підтримує заклик вчителів та інших працівників освіти до Міністерства національної освіти Франції відмовитися від регресивної політики в сфері освіти, яку воно проводить без консультацій з профспілками і без урахування думки освітянської спільноти в цілому.

Профспілки освітян Франції вимагають від Міністерства національної освіти: підвищити оклади працівників освіти; відкликати законопроект Бланке і відмовитися від реформ ліцеїв й повної середньої освіти, які посилюють нерівність в освіті; розпочати переговори з профспілками.

Законопроект «Повернемо довіру до шкіл», розроблений міністром Бланке, був схвалений Національними зборами у лютому і виноситься найближчим часом на обговорення в Сенаті.

Проте, чимало вчителів та батьків висловлюють серйозне занепокоєння щодо ключових елементів законопроекту. Основні профспілки працівників шкіл – SNUipp, FSU, UNSA та Sud – закликали вчителів, батьків та місцевих виборних посадових осіб і знову вийшли на демонстрацію проти нього 18 травня 2019 року. Участь уцьому заході взяли понад 10 тисяч осіб.

Обов’язкове навчання починаючи з трирічного віку, обов’язок вчителів бути прикладом, підготовка вчителів – законопроект міністра Бланке охоплює різноманітні аспекти національної освіти.

«Цей законопроект зосереджується на адміністрації, а не на освіті», – підкреслює Франкет Попіно, генеральний секретар профспілки SNUipp-FSU. «Він не вирішує проблему соціальної нерівності та виключення. Насправді він створює нові».

Профспілки вважають цей законопроект «подарунком для приватних шкіл» «Якщо відвідування дитячих садків стане обов’язковим, приватні заклади автоматично отримуватимуть фінансування від місцевих органів влади, а державні школи будуть отримувати менше коштів», – підкреслює Попіно.

Ще одним спірним моментом є підготовка вчителів. Новий закон дозволить студентам, які стикаються з фінансовими проблемами, ставати вчителями-стажерами через так звану схему допрофесійної підготовки. Профспілки побоюються, що цих стажерів будуть використовувати для заміни відсутніх вчителів та заповнення кадрового дефіциту.

«Дозволити студентам другого курсу викладати – це те ж саме, що віддати управління літака в руки учню, який до цього тільки декілька разів бачив, що роблять пілоти», – зауважує Попіно.

Закликаючи державні органи освіти Франції визнати французькі профспілки освітян в якості соціальних партнерів в рамках постійного соціального діалогу, Європейський директор ЄКПО Сьюзан Флокен заявила: «Справжній соціальний діалог з представниками профспілок є рушієм успішних суспільств, особливо коли мова йде про розробку політики, яка безпосередньо впливає на тих, хто зобов’язаний її реалізовувати».

За інформацією Міжнародного відділу ЦК Профспілки