logo

Інклюзивну освіту в Україні розвиватимуть якісно та поетапно

Уже третій рік поспіль Україна працює над вдосконаленням інклюзивного навчання, щоб єдині підходи в системі освіти дозволили кожній особистості відкрити та розвивати свій потенціал у середовищі однодумців і наставників. Тож Міністерство освіти і науки України підготувало проєкт Національної стратегії розвитку інклюзивної освіти на 2020-2030 роки та відповідні плани заходів для поетапного втілення Стратегії в життя. Документ скеровано для погодження Уповноваженого Президента України з прав людей з інвалідністю, Міністерства соціальної політики, Міністерства фінансів, Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, Національної асамблеї людей з інвалідністю.

Безперечно, інклюзивне навчальне середовище і система освітніх послуг розвиватимуться згідно з міжнародними стандартами, що зі свого боку гарантуватиме здобувачам освіти можливість безперервно навчатись на всіх рівнях освіти незалежно від їхніх особливих освітніх потреб. Так, Національна стратегія покликана вирішити кілька актуальних завдань:

→ виявити та якісно оцінити особливі освітні потреби (ООП) у здобувачів освіти;

→ створити умови для навчання в районах або об’єднаних громадах кожній особі відповідно до її ООП;

→ підвищити рівень підготовленості педагогічних працівників для задоволення потреб кожного здобувача освіти;

→ удосконалити механізми фінансування освіти осіб з ООП;

→ забезпечити в закладах освіти умови для здобуття якісної освіти особами з ООП.

          Для реалізації Національної стратегії передбачено два етапи:

→ На І етапі, який триватиме протягом 2020-2028 років, заплановано:

створення цілісної законодавчої бази у сфері інклюзивної та спеціальної освіти;

забезпечення підготовки педагогічних працівників та засобів для навчання здобувачів освіти з ООП;

систематичне забезпечення архітектурної доступності;

створення безпечного та інклюзивного освітнього середовища тощо.

→ Упродовж 2029-2030 років у рамках ІІ етапу відбуватиметься аналіз результатів реалізації Національної стратегії та буде визначено стратегічні напрями подальшого розвитку освіти на 2030-2040 роки.

Сьогодні в Україні діють 633 інклюзивно-ресурсних центри замість колишніх психолого-медико-педагогічних консультацій (ПМПК). А в 2019-2020 навчальному році 35,14 % українських шкіл мали інклюзивні класи.

За інформацією Міністерства освіти і науки України