logo

Процедура соціального страхування у разі безробіття в час карантину

Тривалі карантинні обмеження та наявна соціально-економічна ситуація в країні неабияк вплинули на фінансове забезпечення Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття у сфері виконання зобов’язань перед застрахованими особами тощо.

Так, цьогоріч затверджений бюджет Фонду був запланований бездефіцитним, навіть із урахуванням резерву в сумі 156 млн. гривень. Однак уже навесні 2020 року бюджет Фонду потребував серйозних змін через недонадходження коштів від єдиного соціального внеску та відповідне збільшення видатків Фонду, зважаючи на карантин, установлений Урядом для запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та нові законодавчі зміни, які, зокрема, передбачають:

→ нарахування допомоги по безробіттю з 1-го, а не з 8-го дня реєстрації у службі зайнятості;

→ мінімальний розмір допомоги по безробіттю на час карантину тим, хто впродовж останнього року мав менше 6-и місяців страхового стажу (допомога нараховується незалежно від стажу роботи і середнього заробітку), підвищено з 650 грн до 1000 грн;

→ надання застрахованим особам допомоги по частковому безробіттю на період карантину (у разі зупинення (скорочення) діяльності роботодавця, яке призвело до скорочення тривалості робочого часу його працівників через карантин, а також вимушеного тимчасового скорочення передбаченої законодавством тривалості робочого часу у зв’язку зі зупиненням (скороченням) діяльності через карантин).

Статистика зростання кількості безробітних українців вражає: станом на 01.02.2020 – 373 176 безробітних, а на 01.06.2020 – 511 388 осіб.

Очевидно, такі зміни вимагали чималих додаткових витрат Фонду у 2020 році. Завдяки виділеним коштам в розмірі 4 млрд. грн із фонду боротьби з COVID-19 на час дії карантину проблеми вдалось уникнути, проте у 2021 році вона знову з’явиться. Тож 31 серпня 2020 року керівництво Фонду прийняло попередній варіант проєкту бюджету Фонду на 2021 рік із закладеним рівнем дефіциту коштів у сумі понад 3,1 млрд. гривень. Тепер Кабінет Міністрів має затвердити основні прогнозовані макропоказники економічного і соціального розвитку України на наступний рік, що дозволить затвердити остаточний бюджет Фонду.

Водночас українське законодавство передбачає бездефіцитний бюджет Фонду, тому позиція профспілок стосовно дотацій Фонду у 2021 році з Державного бюджету України є цілком зрозумілою, адже завдяки страховим коштам фінансуються видатки нестрахового характеру, як-от утримання Державного центру зайнятості, різноманітні соціальні послуги тощо.

Гостро поставлено також питання про збільшення мінімального розміру допомоги по безробіттю для застрахованих осіб, які протягом останнього року мають більше 6-и місяців страхового стажу. Зазначимо, що сьогодні він становить 1800 грн, а це лише 79% від прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на грудень 2020 року. Тверда позиція профспілок у цьому питанні сприяла щорічному зростанню мінімального розміру допомоги по безробіттю для застрахованих осіб:

→ із 1 квітня 2017 року – до 1280 гривень;

→ із 1 січня 2018 року – до 1440 гривень;

→ із 1 січня 2019 року – до 1630 гривень;

→ із 1 березня 2020 року – до 1800 гривень.

Важливо наголосити, що Конвенція МОП № 102 про мінімальні норми соціального забезпечення (стаття 67) говорить про розмір такої допомоги на рівні не менше 45% зарплати некваліфікованого працівника (мінімальної зарплати), тобто 2250 грн при мінімальній зарплаті 5000 тисяч грн, проте зараз маємо всього 36% від мінімальної зарплати.

За інформацією Федерації профспілок України