logo

Підсумки роботи МОН за 2020 рік у сфері вищої освіти

Міністерство освіти і науки України на своєму офіційному сайті опублікувало матеріал про підсумки роботи за 2020 рік у сфері вищої освіти. Набуття чинності змін до Закону України «Про вищу освіту» стало так званим майданчиком для роботи Міністерства освіти, зокрема йде мова про вимоги до керівників ЗВО, ліцензування, дуальну освіту, міждисциплінарність та дотримання академічної доброчесності. Крім цього, у 2020 році вдалось протестувати переваги і проаналізувати недоліки системи фінансування університетів, затвердити 70 нових компетентнісних освітніх стандартів, визначити основні вектори розвитку вищої освіти в Україні до 2031 року.

«Упродовж року робота команди МОН була спрямована на розроблення низки важливих нормативно-правових актів щодо підвищення рівня якості вищої освіти, створення передумов для її доступності та популяризації в суспільстві. Попри труднощі, які були зумовлені поширенням коронавірусної хвороби, нам вдалось успішно провести вступну кампанію з дотриманням всіх протиепідеміологічних заходів. Вступники з тимчасово окупованих територій цьогоріч отримали можливість вступу до будь-якого університету і це, безперечно, ще один крок на шляху реінтеграції цих територій. Наразі в Міністерстві розроблена стратегія, яка визначатиме розвиток вищої освіти на найближчі десять років – маємо амбітні плани щодо впровадження прогресивних змін, які ще більше наблизять нас до європейських стандартів та цінностей», − підкреслив Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет.

Міністерство закцентувало увагу на найважливіших подіях у сфері вищої освіти за 2020 рік:

→ зміни до Закону України «Про вищу освіту»;

→ проєкт Стратегії розвитку вищої освіти на 2021˗2031 роки;

→ успішне проведення Вступної кампанії−2020 в умовах карантинних обмежень;

→ розширення можливостей для вступу абітурієнтів з анексованого Криму та тимчасово окупованих територій Донбасу;

→ затвердження 70 нових компетентнісних стандартів із підготовки фахівців для різних галузей: 29 – для освітнього ступеня «Бакалавр» та 41 – для освітнього ступеня «Магістр»;

→ перший рік пілотування дуальної форми здобуття освіти в українських ЗВО в партнерстві з малим, середнім та великим бізнесом;

→ енергомодернізація українських університетів;

→ Україна серед 49 країн Болонського процесу, які визначили пріоритети європейського простору вищої освіти на наступні 10 років – схвалено Римське Міністерське Комюніке;

→ нова система фінансування університетів – перший рік тестування переваг та аналіз недоліків формули;

→ впровадження мінімальної ціни контрактного навчання для 38˗ми зі 121˗ї спеціальності (індикативна собівартість).

Зміни в освітньому законодавстві дозволили спростити вимоги до ліцензування та визначити можливості встановлення чітких КПІ для ректорів. Також відтепер недотримання академічної доброчесності означатиме посилену відповідальність, а застосування технологій ЗНО для атестації здобувачів освіти та вимірювання результатів навчання, здобутих на бакалаврському рівні, мають чітку законну основу.

Задля максимального наближення рівня знань і навичок випускників закладів вищої освіти до вимог ринку праці було запроваджено дуальну форму навчання під час освітнього процесу та оновлено освітні стандарти. Проаналізувавши функціонування нової системи фінансування державних закладів вищої освіти, яку минулоріч уперше застосували, Міністерство опрацьовує отримані пропозиції щодо вдосконалення формули розподілу коштів.

Підготовка до організації цьогорічної вступної кампанії активно триває, адже завдяки досвідові попередніх років було внесено актуальні зміни до Умов прийому на 2021 рік. Варто додати, що всеукраїнська онлайн-нарада з представниками закладів вищої освіти щодо організації вступу у 2021 році теж успішно відбулася.

Як активний учасник Болонського процесу Україна долучилась до ухвалення Римського Міністерського Комюніке, яке визначило пріоритети вищої освіти на наступні десять років, підтвердивши в такий спосіб свій твердий орієнтир на європейські освітні стандарти та цінності.

За інформацією Міністерства освіти і науки України