logo

Стандарти вищої освіти «нового покоління»

Міністерство освіти і науки України продовжує роботу над оновленням стандартів вищої освіти. Станом на початок нового навчального року затвердили ще 50 компетентнісних стандартів вищої освіти, серед яких 27 – для освітнього ступеня «Бакалавр» та 23 – для освітнього ступеня «Магістр». Загалом для цих освітніх ступенів затверджено вже 150 стандартів «нового покоління».

У МОН України зазначають: «Нові стандарти прийшли на заміну застарілих галузевих, вони відповідають вимогам Болонського процесу і базуються на компетентнісному підході. У стандартах не встановлено переліку нормативних дисциплін (як це було раніше), це дає більше можливостей вишам у створенні різноманітних освітніх програм».

Затверджені стандарти «нового покоління» опираються на компетентнісний підхід підготовки випускника, орієнтовані на результати студента для його успішного завершення навчання, відповідають спеціальностям відповідно до Національної рамки кваліфікацій. Окрім того, стандартами передбачено здійснення моніторингу та періодичного перегляду освітніх програм, оскільки вони орієнтовані на щорічне оцінювання студентів та викладачів ЗВО, регулярне оприлюднення результатів таких оцінювань. Ці стандарти також запроваджують ефективну систему запобігання та виявлення академічного плагіату в наукових працях викладачів та студентів.

Стандарти є основою для розроблення закладом або науковою установою освітньої програми, яка передбачає освітні компоненти для вільного вибору здобувачів освіти та має містити вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання, перелік освітніх компонентів та їх логічну послідовність, загальний обсяг навчального навантаження та очікувані результати навчання студентів.

«Процес творення нових стандартів прозорий та зрозумілий. Кожен проєкт проходить громадське обговорення (на сайті МОН), науково-методичну експертизу (здійснює Інститут вищої освіти Національної академії педагогічних наук України), фахову  експертизу (здійснюють фахівці з профільних наукових, науково-дослідних установ чи закладів вищої освіти), окрему фахову експертизу (здійснює Федерація роботодавців або галузеві об’єднання організацій роботодавців), погодження Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти, – пояснюють у МОН.

Пресслужба

Первинної профспілкової організації працівників

Львівського національного університету імені Івана Франка

за матеріалами Міністерства освіти і науки України